MINNA L. HENRIKSSON

Kätketty / Dold / Hidden

17.3. – 1.4.2012


Kätketty on näyttely piilotetusta fasismista Suomen historiassa. Lähtökohtana on ollut maalaus, jonka taiteilija peri isoäidiltään. Tarkastelemalla fasismia historiassa pystymme ehkä helpommin tunnistamaan sen ilmiöitä nykyajassa.


Näyttelyni on tutkielma aiheeseen ja koostuu eri elementeistä, jotka ovat tulleet eteeni, joissa fasismi ilmenee piilotettuna.

Lähtökohtanani on ollut maisemamaalaus, jonka perin muutama vuosi sitten mummoltani. Ottaessani lapsuudestani tutun maalauksen mummolan seinältä näin ensimmäistä kertaa sen takana suuren natsileiman. Uskoakseni E. Janatuiselle, melko tuntemattomalle maisemamaalarille ja oululaisen miljöön tallentajalle, aseveliaikainen natsileimalla varustettu säkkikangas oli ensisijassa materiaali öljymaalaukselleen ja hän tuskin pyrki piiloviesteihin. Kuitenkaan hän ei ole edes yrittänyt peittää leimaa maalikerroksella, vaan jätti sen pingotetun maalauspohjan taakse näkyviin. Kehystäjäkään ei puuttunut siihen. Eikä mummoni… mutten myöskään minä!

Saatuani maalauksen se on vaivannut minua ja olen miettinyt, mitä tehdä sillä, ja miten käsitellä siinä piilevää fasistista symbolia. Tämä installaatio on yritys; näyttämällä, että maalaus ei ole satunnainen ilmentymä, vaan samankaltaisia tapauksia voi löytää kaikkialla, esimerkiksi Mika Waltarin korkeakulttuurisessa tuotannossa tai Suomen Kuvalehden ajanviete-sivuilla.

Suomessa ensimmäinen ristisanatehtävä julkaistiin Suomen Kuvalehdessä vuonna 1925. Sen laatijan henkilöllisyyttä ei tiedetä, mutta hänen nimimerkkinsä oli ’Suometar’. Toisen maailmansodan aikana The Daily Telegraphin ristisanatehtävissä esiintyi salaisia koodinimiä Liittoutuneiden ’Overlord’ operaation maihinnousupaikoista. Saman aikakauden Suomen Kuvalehden ristisanatehtävissä löytyy myös kaksoismerkityksiä, mutta ne piilevät ristikoiden visuaalisessa muodossa ja ovat suhteellisen ilmeisiä.

Marsalkka Mannerheimin asema Suomen kansallissankarina on kiistelty hänen oikeistolaisuutensa – mahdollisesti jopa fasismi-sympatiansa –vuoksi, josta kertoo muun muassa hänen raaka toimintansa valkoisten joukkojen johtajana Suomen sisällissodassa 1918 ja Toisen maailmansodan aikainen yhteys Natsi-Saksaan ja Adolf Hitleriin. Wilhelm Reich teoksessaan Fasismin Massapsykologia, 1933, mainitsee Mannerheimin yhtenä eurooppalaisista johtajista, jotka johtivat kansallisia diktatuurivaltioita. Hämmästyttävää on, että teoksen suomentaja Erkki Puranen on vielä vuonna 1982 puuttunut tekstiin lisäämällä lauseen perään huomautuksen suomalaisen lukijan varauksellisuuteen lauseen totuudellisuutta kohtaan.

Näissä kolmessa tapauksessa on jokaisessa kaksijakoinen suhde fasismiin: sitä ei uskalleta suoraan julistaa, mutta se on läsnä: fasismia piilotellaan ja näytetään yhtä aikaa. Samaan tapaan Mika Waltari ylisti Saksaa matkakirjoituksessaan Euroopasta vuonna 1939 (Suomen Kuvalehti, 21.1.1939):

Kymmenen vuotta sitten saattoi yksityisessä keskustelussa perin helposti luiskahtaa esiin huomautus, että kai te suomalaiset muistatte, että saatte olla Saksalle ikuisessa kiitollisuudenvelassa vapaudestanne. Nyt ei ainoakaan ihminen tehnyt tällaista hieman vastenmieliseen kiitollisuusgeschäftiin viittaavaa välimerkintää. Sen sijaan useat tiesivät 27. jääkäripataljoonan taistelleen Saksan puolella itärintamalla ja puhuivat kunnioittavasti ja ihaillen Suomen vapaustaistelusta. Tämä on vain pieni esimerkki siitä, millä tavoin ja mihin suuntaan Saksan henkinen vire on muuttunut. Sillä koko Saksan kansa on muuttunut – niin suunnattomalla, kuulumattomalla tavalla, että se saa hieromaan silmiään. Se on kansa, joka uskoo itseensä, sen nuorien ihmisten ryhti on vapaa ja huoleton, siellä nauretaan paljon eikä pelätä mitään. Berliini oli kymmenen vuotta sitten Euroopan henkinen kaatopaikka. Yhä edelleen se on miljoonakaupunki, sillä on kontinentaalit baarinsa ja tanssipaikkansa. Mutta siitä on kokonaan hävinnyt viime kymmenluvun hysteerinen leima […] Tulin Berliiniin muutamia päiviä suurten juutalaismellakkain jälkeen. Siitä kertoi enää vain siellä täällä jokin laudoitettu myymälänikkuna sekä niin Berliinissä kuin Münchenissäkin jokaisen ravintolan ja kahvilan oveen liimattu punareunainen julistus: Juutalaisilta pääsy kielletty! Yhdessä ainoassa paikassa huomautettiin: Juutalaisia ei tänne toivota! Berliinin valtiopäivätalossa avattiin tulopäivänäni suuri juutalaisvastainen näyttely. Sinne pyrkiessäni ulottui sisään pyrkijäin jono ovelta parin kadunkulman päähän. Taikasana suomalainen auttoi minut pääsemään suoraa tietä sisään tarvitsematta edes turvautua sanomalehtimiespassiin.”



Helsingissä maaliskuussa 2012

Minna L. Henriksson






Dold är en utställning om dold fascism i finsk historia. Utgångspunkten i utställningen har varit en oljemålning som konstnären fått i arv av sin mormor. Genom att beakta fascism i historien så kan vi kanske lättare känna igen dess skepnad i vår egen tid.


Min utställning är en liten studie i ämnet och består av olika beståndsdelar som jag har stött på och i vilken det återfinns en dold fascism.


Utgångspunkten för den här installationen har varit en oljemålning som jag ärvde för några år sedan av min mormor. När jag tog ned målningen (vilken är väldigt välbekant för mig sedan barnsben) från väggen, så såg jag Nazi stämpeln på dess baksida. Troligt är att E. Janutainen, en relativt okänd landskapsmålare och tolkare av Uleåborg miljön använt jutesäcken med Nazistämpeln enbart som material till sin målning och inte haft som mål eller ide att förmedla något dolt budskap om Nazistisk ideologi. Å andra sidan så målade han ej heller över stämpeln, utan lämnade den där, så gjorde även ramtillverkaren, min mormor... Och så har även jag gjort!


Alltsedan jag ärvde målningen så har jag funderat över hur jag ska förhålla mig till den, och den underliggande dolda fascism som finns I den. Den här utställningen är ett försök att göra just detta, genom att belysa att målningen inte är en tillfällig händelse, utan liknande fall återfinnas både här och där, även i högkulturen i produktion av Mika Waltari eller i sidor av veckomagasinet Suomen Kuvalehti Det första korsordet I Finland publicerades år 1925 I Suomen Kuvalehti. Författaren har förblivit okänd, men använde pseudonymen `Suometar´. Under andra världskriget återfanns i korsorden i The daily telegraph hemliga kodord för planerade landningsplatser i samband med operation “Overlord” av de allierade styrkorna. I korsorden hos Suomen Kuvalehti från samma era så finns det också dubbla betydelser, men dessa är lekfullt förklädda i dess synliga form och är ganska uppenbara.


Marsalk Mannerheim är national hjälte i Finland. Men hans ställning är omtvistad på grund av hans starkt högervridna politiska ställning - och till och med möjliga sympatier med fascismen – för det talar hans grymma verksamhet i ledningen för de vita i 1918 års finska inbördeskrig och anslutningen till Nazi-Tyskland och Adolf Hitler under andra världskriget. Wilhelm Reich hänvisar i sin bok Fascismens masspsykologi, 1933, till Mannerheim som en av de europeiska ledarna i den nationella diktaturen-staten. Vad som förvånar är att i den finska översättningen av boken, så sent som 1982, har översättaren Erkki Puranen lagt till en anteckning efter meningen för att påminna de finska läsarna att ha reservationer mot denna uppfattning. Dessa tre fall har vardera en dubbel relation till fascism: det är inte direkt tillkännagett, men det finns. De handlar om att visa och dölja på samma gång. På ett liknande sätt firade Mika Waltari Tyskland i sin reseskildring, I hela Europa 1939 (publicerad i Suomen Kuvalehti, 1939/01/21):



"För tio år sedan kunde i ett enskilt samtal en kommentar mycket lätt slippa att" Jag antar att ni finländare minns att ni är i en evig tacksamhet mot Tyskland för er frihet ". Idag gör ingen denna typ av kommentarer syftandes på en något motbjudande tacksamhet-Geschäft. Istället är det många som vet att det 27: e Jägare regementet kämpade intill tyskarna på östfronten, och de talar med respekt och beundran om Finlands frihetskamp. Detta är bara ett litet exempel på hur och i vilken riktning den tyska spirituella atmosfären har förändrats. Eftersom hela tyska folket har förändrats – på ett sådant enormt och otroligt sätt så att du måste torka dina ögon. Det är ett folk som tror på sig själva. Den unga befolkningens hållning är rak och avslappnad, människor skrattar gott och ingenting fruktar de. För tio år sedan var Berlin det andliga dum schaktet i Europa. Fortfarande i dag är det en stad med en miljon invånare och som har sina kontinentala barer och dansställen. Men stämpeln av hysteri har helt försvunnit [...] Jag kom till Berlin för några dagar sedan efter de stora judiska upploppen. De enda synliga tecknen på det var ett och annat igenbommat skyltfönster och ett meddelande uppsatt i entrén vid varje kafé och restaurang i Berlin och München, som sade: '! Entré förbjudet för judar "i en enda samfälld uttalades:" Vi välkomnar inte judar här! "Dagen då jag kom, så öppnade en stor anti-judisk utställning i Parlamentshuset i Berlin. Kön till entrén slingrade sig runt ett par kvarter. Det magiska ordet Finland hjälpte mig att komma in direkt, utan att ens behöva visa mitt presspass. "- Översättning av Henriksson


Helsingfors, Mars 2012

Minna L Henriksson

 

 

 

 


Hidden is an exhibition of concealed fascism in Finnish history. The starting point in the installation has been an oil painting that the artist inherited from her grandmother. By observing fascism in history we can perhaps recognize its outcomes more easily also in our present time.


My exhibition is a small study into the topic and consists of different elements that I have come across, in which fascism is concealed.

The starting point for the installation has been a landscape painting that I inherited some years ago from my grandmother. When I took the painting – that is very familiar to me ever since my childhood – off the wall I saw the Nazi stamp behind it. It is probable that E. Janatuinen, a relatively unknown landscape painter and recorder of the Oulu milieu, used the sack with the Nazi stamp merely as material for his painting, not necessarily aiming at conveying hidden messages of the Nazi ideology behind it. Nevertheless, he didn’t paint over the sign, but left it there. So did the frame maker, and my grandmother… And so have I done too!

Since I got the painting it has been bothering me and I have been thinking of how to deal with it, and with the underlying hidden fascism that exists in it. This exhibition is an attempt to do that by showing that the painting is not an accidental occurrence, but similar cases can be found everywhere, even in the highly cultured production of Mika Waltari or in the leisure pages of the weekly Suomen Kuvalehti.

The first crossword puzzle in Finland was published in 1925 in Suomen Kuvalehti. The author has remained unknown, but used ‘Suometar’ as the pseudonym. During the Second World War in the crossword puzzles in The Daily Telegraph there appeared secret code names of the planned landing sites of the ‘Overlord’ operation of the Allied Forces. In the crossword puzzles of Suomen Kuvalehti from the same era there are also double meanings, but these are playfully disguised in the visual forms and are relatively apparent.

Marshall Mannerheim’s position as the national hero of Finland is disputed due to his strong political Rightist position – and even possible sympathies with fascism – of which is speaking his cruel operations in the leadership of the Whites in the 1918 Finnish Civil War, and connection to Nazi-Germany and Adolf Hitler during the Second World War. Wilhelm Reich in his book Mass Psychology of Fascism, 1933, is referring to Mannerheim as one of the European leaders of national dictatorship-states. What is surprising is that in the Finnish translation of the book, as late as 1982, Erkki Puranen has added a translator’s note after the sentence reminding the Finnish readers to have reservations toward this view.

These three cases each have a dual relation toward fascism: it is not directly announced, but it is present. They are about showing and hiding at the same time. In a similar way Mika Waltari celebrated Germany in his travelogue across Europe in 1939 (published in Suomen Kuvalehti, 21.1.1939):

Ten years ago in a private conversation a remark could very easily slip that ‘I guess you Finns do remember that you are in an eternal gratitude toward Germany for your freedom’. Today no one is making this kind of side-remarks hinting to a slightly repulsive gratitude-geschäft. Instead, many know that the 27th Jäger battalion fought next to the Germans on the Eastern front and they are speaking with respect and admiration about the Finnish freedom fight. This is just a small example of how and into which direction the German spiritual atmosphere has changed. Because the whole German people has changed – in such an enormous, unbelievable way, that it makes you wipe your eyes. It is a People, who believe in themselves, its young peoples posture is straight and careless, people laugh plenty and nothing is feared. Ten years ago Berlin was the spiritual dumb pit of Europe. Still today it is a city of a million, it has its continental bars and dancing places. But the stamp of hysteria has completely vanished […] I came to Berlin a few days ago after the big Jewish riots. The only visible signs of it were the occasional boarded shop windows and an announcement glued in the entrance of every café and restaurant in Berlin and in Munich, saying: ‘Entrance forbidden from Jews!’ In only one joint was pronounced: ‘We do not welcome Jews here!’ On the day when I arrived a big anti-Jewish exhibition was opened in the Houses of Parliament in Berlin. The entrance queue went on for a few blocks. The magic word Finnish helped me to get in directly without even needing to show my press pass.” - translation by Henriksson



Helsinki, March 2012

Minna L. Henriksson

 

 

 

 

 

 

Documentation from talk on "Hidden fascism" together with Carl Sebastian Lindberg

 

http://www.mustekala.info/node/2857